Logo akcji

Oczyszczacz powietrza został przekazany naszej placówce przez Marszałka Województwa Małopolskiego w ramach realizacji projektu zintegrowanego LIFE pn. "Wdrażanie Programu Ochrony powietrza dla województwa małopolskiego- Małopolska w zdrowej atmosferze" współfinansowanego ze środków Programu LIFE Unii Europejskiej.

facebook

Statystyki

Użytkowników : 16
Artykułów : 108
Odsłon : 85355

Rekomendacje

Zadania 20.04.2020 - 24.04.2020 PDF Drukuj Email
Grupa 3 - Motylki - Zadania
Wpisany przez Maria Skupeń Aneta Karkula Dominika Świst   

Plan pracy zdalnej 20-24.04.2020r.


Poniedziałek 20.04.2020r.

Temat dnia: Potęga wody.


I

· Oglądanie albumów i książek tematycznych. Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych.

· Szukanie odpowiedzi na pytanie: Co zagraża przyrodzie?

· Praca z globusem – Oceany i kontynenty na Ziemi. Odnajdywanie dużych akwenów na modelu Ziemi.

II

1. „Czysta woda zdrowia doda” – rozmowa inspirowana wierszem J. Papuzińskiej Chora rzeka, połączona z eksperymentowaniem.

· Wysłuchanie wiersza J. Papuzińskiej Chora rzeka.

Śniła się kotkowi rzeka,

wielka rzeka pełna mleka…

Tutaj płynie biała rzeka.

Jak tu pusto!

Drzewo uschło…

Cicho tak –

ani ptak, ani ważka, ani komar, ani pąk,

ani gad, ani płaz, ani ślimak,

ani żadna wodna roślina,

ani leszcz, ani płoć, ani pstrąg,

nikt nie żyje tutaj,

bo rzeka jest zatruta.

Straszy napis: „ZAKAZ KĄPIELI”.

Mętny opar nad wodą się bieli.

Chora rzeka nie narzeka, tylko czeka…

· Rozmowa z dzieckiem na temat wiersza.

- Co się śniło kotkowi?

- Jakiego koloru była rzeka?

- Dlaczego rzeka była biała?

- Co działo się z przyrodą przy białej rzece?

- Dlaczego w takiej rzece nie wolno się kąpać?

- Na co może czekać rzeka?

· Oglądanie filmu edukacyjnego i wykonanie filtru do oczyszczania wody.  

· https://youtu.be/zatcpQt6nmA

III

· Rozpoczęcie prac nad powstaniem poradnika przyrodnika.

Potrzebne będą: segregator, dziurkacz, kartki, zdjęcia, ilustracje i obrazki przedstawiające piękno i ochronę przyrody.

Dzieci dokładają kartki z naklejonymi obrazkami do specjalnego segregatora. Uzupełniają poradnik w ciągu całego tygodnia o zdjęcia, ilustracje i obrazki przedstawiające sposoby ochrony przyrody.

· 5-latki wykonanie ćwiczenia - Karta pracy, cz. 4, nr 71

· 4-latki rysowanie i wycinanie kropel deszczu

· 3-latki rysują padający deszcz

Gimnastyka korekcyjna: Ćwiczenia na wesoło.

1. „Przeszkody do ominięcia” - układamy dwie linie w odległości 2m od siebie, między nimi układamy klocki w linii prostej w odległości około 1 m od siebie. Dziecko przebiega między klockami tak, aby nie dotknąć żadnego z nich, omijając je raz z jednej, a raz z drugiej strony. Ćwiczenie powtarzamy 3x.

2. Przysiady: w pozycji wyprostowanej uginamy nogi w kolanach, następnie prostujemy. Pilnujemy prawidłowej postawy, plecy prosto, ręce wyciągnięte do przodu. Wykonujemy (7 powtórzeń).

3. „Piramida” – grupujemy klocki np. duplo (ewentualnie większe dla młodszych dzieci) wedle kolorów (kolorów tyle ilu jest zawodników). Ustalamy tor. Biegniemy, przenosząc klocki swojego koloru na drugi koniec toru. Układamy piramidę. Drugi raz rozpoczynamy z końca, na którym uzbieraliśmy pierwszą piramidę. Kto pierwszy ten lepszy. Powtórzyć 2x.

4. Przygotowujemy podwyższenie (może to być stopień na schodach, mały niesuwający się taborecik łazienkowy), wskakujemy obunóż na podwyższenie (7 razy).

5. Razem z dzieckiem, w różnych pozycjach jednocześnie podajemy sobie woreczki z grochem, misia lub inny przedmiot - górą, dołem (7 razy ).


Wtorek 21.04.20

Temat dnia: ,,Jestem przyjacielem przyrody”

I. Ćwiczenia oddechowe ,,Rybki w wodzie”

-Rodzice przygotowują słoik z wodą lub miseczkę, słomki i małe kawałki papieru( można je wydrzeć w kształcie rybek). Za pomocą słomki dzieci przenoszą rybki do słoika. Liczą ile rybek pływa w słoiku.

-Dzieci próbują zrobić fale na morzu(dmuchają delikatnie na powierzchnię wody) lub puszczają bąbelki ( zanurzają słomki w wodzie i dmuchają).

Wszystko o wodzie ,,Cykl hydrologiczny”:

https://www.youtube.com/watch?v=4Pcvil1sVJ8

Buza mózgów: Rodzic zadaje pytanie dziecku

-Dlaczego zwierzęta potrzebują wody?

Rodzic zapisuje odpowiedzi dziecka na kartce, następne wspólnie zastanawiają się , co zrobić aby zwierzęta miały dostęp do czystej wody.

Zabawa ruchowa do piosenki ,,Głowa, ramiona …?

https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE

II.

1 Film edukacyjny ,, Leśna wycieczka”

https://www.youtube.com/watch?v=Yr2bFApujgI

Rozmowa na temat filmu:

-Gdzie rodzina wybrała się na wycieczkę?

-Kto mieszka w lesie?

-Czego nie można robić w lesie?

- Czy rodzina dbała o przyrodę?

Praca plastyczna ,, Mój wymarzony las- ze zwierzętami i bez śmieci”.

Dowolna technika dostępnymi środkami.

2. Słuchanie wiersza ,,Tylko jeden raz” M. Buczkówna

Chcą żyć, jak i ty żyjesz,
wszystkie na świecie zwierzęta,
i mrówki, i żaby, i żmije,
i pszczoła wiecznie zajęta.

Przypatrz się z bliska dżdżownicy,
biedronce, jak kropki liczy,
jaskółce, jak gniazdo kleci,
jak pająk rozsnuwa sieci.

I paź królowej - motyl -
niech fruwa tęczowo - złoty,
i ślimak środkiem dróżki
niech pełznie, wystawia różki…

Niech skacze pasikonik,
niech świerszczyk w trawie dzwoni…
Dla nich kwitnie łąka, dla nich rośnie las.
Jak i ty – żyją tylko raz.

Rozmowa na temat wiersza:

-Dlaczego dla zwierząt kwitnie łąka, rośnie dla nich las?

-Jakie zwierzęta wystąpiły w wierszu? ( dzielimy nazwy zwierząt na sylaby).

5-latki –„Karty pracy” część 4 str. 72-73

3-4 latki szukają ilustracji zwierząt leśnych i łąkowych w dostępnych książkach, albumach.

Odpoczynek-kładziemy się na dywanie, zamykamy oczy i słuchamy piosenki o wodzie

https://www.youtube.com/watch?v=YZMJWz_me6g

III. Zabawa ruchowa z elementem przysiadu „Sadzimy kwiatki”

Dziecko maszeruje po pokoju i liczy „Jeden, dwa, trzy, cztery” na „cztery” wykonuje przysiad i naśladuje sadzenie kwiatka do ziemi, maszeruje dalej. Ćwiczenie powtarzamy kilka razy.


Środa 22.04.2020r.

Temat dnia: Żabki, żaby, żabusie.

I

· Zabawa Gdzie ukryła się żabka? - rodzic układa na stoliku w jednym rzędzie 10 sylwet liści wyciętych z zielonego papieru. Dziecko odwraca się w drugą stronę. W tym czasie rodzic chowa pod dowolnym liściem, np. piątym sylwetę żab­ki. Prosi dziecko o odwrócenie się z powrotem. Informuje, że żabka ukryła się np. pod piątym liściem z lewej strony. Dziecko wskazuje poszczególne liście, odlicza do pięciu, podnosi liść i powtarza: Żabka ukryła się pod piątym liściem.

II

1. Poznajemy rozwój żaby – oglądanie filmu edukacyjnego.

· https://youtu.be/HJsDVkyep_E

· Charakterystyka żaby, można przeczytać dziecku:

Żaby to rodzina płazów bezogonowych. W Polsce spotykamy żaby jeziorkowe, żaby wodne, żaby śmieszki, żaby moczarowe, żaby dalmatyńskie, żaby trawne. Mają długi język, którym łowią pożywie­nie. Charakterystycznym elementem ich budowy są też wydłużone tylne kończyny przystosowane do wykonywania skoków. Żaby lubią wygrzewać się na słońcu, częściowo zanurzone w wodzie lub na słonecznym brzegu. Gdy jest im gorąco – kąpią się. Jedzą owady (osy, muchy, mrówki...), pająki, małe ryby, ślimaki... Są pożywieniem jeży, dużo mniej chętnie jedzą je bociany (w czasie karmienia młodych zdarza im się łapać żaby).

2. Opowiadanie o cyklu rozwojowym żaby własnymi słowami.

Wykonanie rysunku żaby, wycinanki lub formy przestrzennej wg. pomysłu dziecka.

III

· Ćwiczenia matematyczne Liczymy z żabkami- przeliczanie żab dostępnych w domu lub wykonanych przez dziecko w dowolnym zakresie.

· 5-latki Praca z książką Karta pracy, cz. 4, nr 74 i 75

4-latki Praca z książką Karta pracy, cz. 2, nr 36

3-latki malowanie farbami kolorowanki przedstawiającą żabę

j. angielski

how's the weather today  ? piosenka jaka jest pogoda ?  link: https://www.youtube.com/watch?v=rD6FRDd9Hew

How's the weather? jaka jest pogoda ? How's the weather? How's the weather today? Jaka jest dzisiaj pogoda ? Is it sunny? Czy świeci słońce ? Is it rainy? Czy pada deszcz ? Is it cloudy? Czy jest pochmurno ? Is it snowy? Czy pada śnieg ?

How's the weather today? Let's look outside. How's the weather? Is it sunny today? Let's look outside. How's the weather? Is it rainy today? Let's look outside. Wyjrzyjmy za okno. How's the weather? Is it cloudy today?


Czwartek 23.04.20

Temat dnia: Co nam daje las?

I. Oglądanie filmu przyrodniczo-edukacyjnego dla dzieci pt. „Co to jest las?”

https://youtu.be/31z7hEiIDVs

Rozmowa wprowadzająca do tematu. Dzieci zastanawiają się i z pomocą rodzica próbują odpowiedzieć na pytania:

-„Co to jest las?”

-„Co to jest flora i fauna?”

„Dlaczego nie wolno w lesie śmiecić, hałasować, niszczyć przyrody?”

Prosimy dziecko o wymienienie 3 przedstawicieli flory i fauny leśnej oraz podzielenie ich nazw na sylaby.

Zabawa ruchowa do słów piosenki:

Tulinki - tulinkowy taniec (łapki łapki w górę); Official Video

https://youtu.be/20kRqwaYjvA

II.1. „Co daje las?”-rozmowa inspirowana wierszem A. Widzowskiej „Strażnicy przyrody”

· Rozwiązanie zagadki

„ Jelenia to domek.

Rośnie w nim dużo

jagód i poziomek. (las)

Omówienie budowy drzewa na podstawie ilustracji (załącznik)

(korzenie, pień, korona,)

Słuchanie wiersza wierszem A. Widzowskiej „Strażnicy przyrody”.

Kuku, kuku! – echo niesie.

To kukułkę słychać w lesie.

– Kuku, czekam! Kuku, dzieci!

Czy sprzątniecie swoje śmieci?

Płaczą sarny i jeżyki:

– Ach! Zamienią las w śmietniki!

Rudy lisek wyszedł z norki.

– Dzieci to są mądre stworki.

O! Zbierają już butelki

i zakrętki, i papierki.

Wiedzą, że ze szkiełka w lesie

straszny pożar się rozniesie!

Hyc! Wyskoczył zając Kicek.

– Chcecie poznać tajemnicę?

Każdy maluch las szanuje

porządku w nim pilnuje.

Wie, że drzewo i roślina

oczyszczają dym z komina.

– Prawda – szepnął wilczek młody.

– Dzieci bronią swej przyrody.

Nikt nie goni nas z patykiem

i nie płoszy zwierząt krzykiem.

Po mrowiskach też nie skaczą.

Przecież wtedy mrówki płaczą!

Odezwała się sarenka:

– Pamiętają o ziarenkach,

w zimie dokarmiają ptaki.

Lubią nas te przedszkolaki!

Cieszmy się więc do rozpuku

i śpiewajmy: Kuku, kuku!

Rozmowa na temat wiersza:

Rodzic pyta dziecko:

Jaki ptak wydaje odgłosy: kuku, kuku?

O co kukułka pytała dzieci?

Co mówiły w wierszu poszczególne zwierzęta: sarny i jeżyki, lis, zając Kicek i mały wilczek?

Z czego cieszyły się zwierzęta?

Dlaczego należy dbać o las?

Czym dla zwierząt jest las?

(Rodzic wyjaśnia, że – podobnie jak ludzie – inne żywe stworzenia mają swoje domy. Domem dla wielu zwierząt, a także dla roślin, jest las. Zwierzęta, podobnie jak ludzie, nie lubią, gdy w ich domu ktoś zakłóca im spokój. Dlatego w lesie należy zachowywać się cicho i szanować przyrodę)

Wykonanie „Karty pracy”cz.4 str. 76 (dzieci 5-letnie)

Dzieci oglądają zdjęcia, i mówią, za co cenimy las, uczą się z rodzicem rymowanki, rysują po śladzie nie odrywając kredki od kartki.

Dzieci 3-4 letnie- praca plastyczna Papierowe ślimaczki.

(Kolorowe gazety, nożyczki, klej, kredki, papier kolorowy)

Dzieci tną papier na paski (4-latki) lub wydzierają paski (3-latki). Sklejają je ze sobą i nawijają na kred­kę ołówkową, by nadać im okrągły kształt. Na końcu paska z jednej strony przyklejają czułki z papieru i dorysowują na nich oczy.

2. Zabawy ruchowe z Pipi i Myszką Minnie - Odcinek 2

https://youtu.be/H0I1BRT3N7M

Odpoczynek- słuchanie ciekawostek przyrodniczych czytanych przez rodzica

Dęby są długowieczne. Ludzie chronią stare i okazałe drzewa, zaliczając je do pomników przyrody. Jednym z najstarszych dębów w Polsce jest dąb Bartek rosnący w pobliżu Kielc. Wiek tego dębu ocenia się na ponad 600 lat.

Lasy produkują tlen potrzebny do oddychania, zatrzymują także pył i kurz, oczyszczając powietrze. Drzewa iglaste (sosna, jodła, świerk) wydzielają olejki eteryczne, a z ich żywicy robi się syropy. Ludzie chronią lasy, tworząc parki narodowe i rezerwaty przyrody. Parki narodowe to duże obszary leśne zachowane w stanie naturalnym, objęte ochroną prawną, które posiadają szczególną wartość przy­rodniczą, naukową, krajobrazową i kulturową. Ludzie dbają też o to, aby drzew było jak najwięcej. Wymyślili np. Dzień Drzew. W ramach tego święta organizują akcję sadzenia drzew.

III. Zabawa ruchowa z el. czworakowania „Niedźwiadki”

Dziecko naśladuje sposób poruszania się zwierząt. Czworakuje po pokoju wydaje odgłosy niedźwiedzia.

Rapowane zagadki – wyrabianie poczucia rytmu.

Rodzic prezentuje dziecku zagadki B. Formy o tematyce ekologicznej. Dziecko, po rozwiązaniu zagadek, najpierw z pomocą rodzica., następnie samodzielnie, próbuje rapować ich teksty.

Z dachu domu wystaje,

z niego czarny dym płynie,

wszyscy dobrze wiedzą,

że mowa o… (kominie)

Kiedy samochody

z miejsc nagle ruszą,

one z rury wydechowej

wydostać się muszą.

(spaliny)

Jest ich dużo w lesie,

na nich liście, gałęzie.

Szum ich o każdej porze

słychać w lesie wszędzie.

(drzewa)

j. angielski

piosenka wiosłuj swoją łódką. Dzieci bawią się do piosenki o wiosłowaniu w udawanie wiosłowania. link: https://www.youtube.com/watch?v=7otAJa3jui8

♫ Row row row your boat, gently down the stream. Merrily, merrily, merrily, merrily, life is but a dream.

Row- wiosłuj  boat- łódka  / gently- łagodnie /down the stream- w dół strumienia. /  merrily-radośnie/ life is but a dream - i życie jest jak marzenie.


Piątek 24.04.20

Temat: ,,Mali ekolodzy”

1.Co to jest ekologia ,,W kontakcie z naturą”

https://www.youtube.com/watch?v=zleExE18fqQ

- Kim jest ekolog?

- Jak możemy oszczędzać energię?

-Komu szkodzi zatrute środowisko?

- Gdzie wyrzucamy śmieci?

- Co oznaczają znaki na produktach?( można sprawdzić np. na cukierkach, czekoladzie)

,,Kosz” ( książka 5-latki str.66-67)

potrzebujemy kartki w 3 kolorach : niebieska, żółta i zielona. Napisy

PLASTIK i METAL, SZKŁO, PAPIER.

Prosimy dzieci o naklejenie napisów na odpowiednie kolory kartek: na żółtą napis PLASTIK i METAL, na zieloną SZKŁO, na niebieska PAPIER.

Rozkładamy kartki na dywanie w różnych miejscach. Kładziemy na dywanie przedmioty( plastik, metal, szkło, papier, stare ubranie, zużytą baterię, skórkę np. z ziemniaka itp.) i poprosimy dzieci aby posegregowały przedmioty do odpowiednich kolorów.

Możemy zapytać dzieci:

-Co dzieje się ze starymi ubraniami, gdzie możemy je wrzucić ? ( wrzucamy do odpowiednich pojemników).

-Gdzie należy odnieść zużyte baterie, czy można je wrzucać do kolorów które dzisiaj poznaliśmy? ( w przedszkolu znajduje się pojemnik na baterie).

-Czy skórki po bananach, jabłkach, ziemniakach wrzucamy do poznanych kolorach?( brązowe pojemniki BIO lub w ogrodzie przygotować miejsce gdzie będziemy składować takie odpady które rozłożą się i użyźnią glebę).

2.Ćwiczenia oddechowe połączone z liczeniem ,,Kulki aluminiowe”

Będziemy potrzebować: miseczki i foli aluminiowej.

Dziecko rozdziera folię na kawałki i formuje kulki różnej wielkości. Następnie umieszcza kulki w miseczce. Dziecko silnym dmuchnięciem wydmuchuje kulki z miseczki i liczy wspólnie z rodzicem. Teraz zamiana, rodzic wydmuchuje kulki z miseczki, wspólne liczenie,

porównywanie kto ma więcej.

3. Zabawa ruchowa ,,A Ram sam sam gulli..”

https://www.youtube.com/watch?v=TyBoWfdvamY

3. Słuchanie wiersza B. Formy ,, Dzieci dbają o środowisko”

W zgodzie z przyrodą,

żyją wszystkie dzieci

Kochają jasne słonko,

które na niebie świeci.

Nie łamią gałęzi,

dbają o rośliny,

Podczas wycieczek do lasu

nie płoszą zwierzyny.

Często też dorosłym

dobry przykład dają-

w wyznaczonych miejscach

śmieci zostawiają.

Próby zapamiętania wierszyka.

Wierszyk można zaprezentować na grupie.

4. Gimnastyka ,,Maszynista zuch”

https://www.youtube.com/watch?v=i76ClBnx2Ik

5.Projekt torby ekologicznej- malowanie na płótnie lub innym dostępnym materiale.

Prezentacja napisu TORBA- do czytania całościowego.

Rodzic może zapytać:

-Do czego służy torba?

-Czy wszystkie torby są przyjazne dla środowiska?

Dziecko projektuje wzór torby ołówkiem na kartce. Następnie maluje wzór na materiale farbami.

Zachęcam do prezentacji prac na grupie.

6.Odpoczynek - ,,Ekologiczny dom”

https://www.youtube.com/watch?v=PYd88-RyaLs

7. Ćwiczenia część 4 str. 77-79 5-latki

Ćwiczenia część 2 str. 37 4-latki oraz wyprawka karta nr.10

3-latki budują z klocków na dowolny temat