Logo akcji

Oczyszczacz powietrza został przekazany naszej placówce przez Marszałka Województwa Małopolskiego w ramach realizacji projektu zintegrowanego LIFE pn. "Wdrażanie Programu Ochrony powietrza dla województwa małopolskiego- Małopolska w zdrowej atmosferze" współfinansowanego ze środków Programu LIFE Unii Europejskiej.

facebook

Statystyki

Użytkowników : 16
Artykułów : 108
Odsłon : 85625

Rekomendacje

Zadania 11.05. - 15.05. PDF Drukuj Email
Grupa 5 - Jagódki - Zadania
Wpisany przez Małgorzata Granat, Katarzyna Miętus, Dominika Świst   

TEMATYKA TYGODNIA „Czyste powietrze wokół nas” 11-15.05


Poniedziałek 11.05.20r.

1. Karta pracy, cz. 4, s. 20- 21

Dzieci rysują szlaczki po śladach, a potem – samodzielnie.

Następnie naklejają w ramce widokówki, zdjęcia albo rysują ważne miejsca ze swojej miejscowości.

Rysują po śladzie, bez odrywania kredki od kartki.

2. Gimnastyczna rozgrzewka

https://youtu.be/Zg7pCZOtMXo

3. Słuchanie wiersza Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby Małe miasteczko.

W małym miasteczku nie ma wieżowców,

schodów ruchomych ni zoo,

lecz drzew tu więcej, kwiatów i ptaków,

które śpiewają wesoło.

Dokoła rynku stoi rząd domów

w siedmiu kolorach tęczy;

ruch jest nieduży, spokojnie, miło,

czasami pszczoła zabrzęczy.

Czyste powietrze pachnie zielenią,

na niebie świeci słoneczko,

wszędzie jest blisko, ludzie się znają,

dbają o swoje miasteczko.

4. Rozmowa na temat wiersza.

− Jak wygląda małe miasteczko?

− Jakie są plusy mieszkania w małym miasteczku?

Np.: spokojnie, dużo zieleni, nie ma smogu, mało hałasu…(małe miasto/wioska);

dużo hałasu, smog, pojazdy, dużo osób(duże miasto).

5. Wyjście do ogrodu - zadaniem dzieci jest:

− oglądanie i porównywanie budynków mieszkalnych w otoczeniu

– dostrzeganie źródeł, rodzaju i koloru dymów ( z kominów, z pojazdów, )

− utrwalenie nazwy ulicy i numeru domu

6. Oglądanie filmów „ Zanieczyszczenia powietrza w gospodarstwie domowym”

https://youtu.be/UfnFm98heqQ -

https://youtu.be/_hFeyP3Dwfw - Transport zanieczyszczenia -

 

Wtorek 12.05. 20

1. Karta pracy, cz. 4, s. 22- 23

Kolorowanie ramki zdjęcia przypominającego miejscowość dziecka. Kolorowanie rysunku

Dzieci czytają z R. (lub samodzielnie) nazwy miejscowości. Następnie rysują znak + pod napisami miasto lub wioska, jeżeli dane zdjęcie przedstawia elementy miasta lub wsi.

Dzieci kolorują rysunki.

2. Poranna gimnastyka

https://youtu.be/FZ3pj_ZkldQ

3. Praca plastyczna „ Co dymi i nas zatruwa” – w oparciu o spostrzeżenia i obejrzane wczoraj filmiki.

4. Oglądanie plakatu ( dopiero po skończonej pracy dziecka) – porównanie czy podobne źródła dymu dzieci narysowały.

5. Rozmowa z dziećmi o tym że dym może mieć wiele źródeł, może przybierać różne barwy, że niektóre są bardzo szkodliwe dla zdrowia. Pytamy:

- co dymi? - jak dymi? - co dymi najmocniej, co najsłabiej?

Komentarz:

Dymy są oznaką tego, że coś się pali, coś spala się: np. drewno, papier, benzyna. Spalanie tych rzeczy czemuś służy: ogrzewaniu mieszkania, gotowaniu, uruchomieniu pieca fabrycznego, poruszaniu się pojazdów. To jest ludziom potrzebne ale dymy są szkodliwe, bo zanieczyszczają środowisko, szkodzą zdrowiu ludzi i zwierząt.

Ludzie zabezpieczając się przed dymam zakładają specjalne filtry, katalizatory na kominy, na rury samochodowe. Czasem dymy powstają, gdyż płona lasy, domy. Są to jednak nieszczęśliwe zdarzenia, nieprzewidziane przez ludzi sytuacje.

6. Oglądanie filmiku „Co możemy zrobić – animacja”

https://youtu.be/DjtFCbXh8as -


Środa 13.05.20

Jęz. angielski

pięć zmysłów" "Five senses song"- link: https://www.youtube.com/watch?v=vXXiyIGqliE

I have two eyes- mam dwoje oczu So I can see,-bym widział And a nose to smell.- i nos do wachania I have ten fingers-mam dziesięć palców That can touch, bym mógł dotykać They do it very well!-robią to dobrze I have two ears- mam dwoje uszu So I can hear,- bym mógł słyszeć The birds up in the trees.-ptaki tak wysoko na drzewach.

I have a tongue- mam język Inside my mouth,- w buzi To taste the food I eat.- bym mógł smakować jedzenie, które jem.

1. Karta pracy, cz. 4, s. 24 -25

Oglądanie herbów różnych miast. Rysowanie herbu miejscowości dzieci albo jego wymyślenie.

Rysowanie po liniach- sprawdzenie gdzie mieszkają dzieci

2. Słuchanie piosenki o Dinku – nauka refrenu

https://youtu.be/vOdnPFDtUro

Piosenka o Dinku
(muzyka D. Kleczkowska, słowa A. Dobrowolska)

Ref.
Ten zielony Dinek, ten zielony Dinek
Nie lubi palaczy, ucieka przed dymem.
Papieros to nasz wróg, zdrowie zabiera.
Nie wolno! To szkodzi! Dość tego palenia!
I
Żył dinozaur, mały Dinek,
co przyjaciół miał w przedszkolu,
chodzi z nami na wycieczki,
czasem w lesie, w parku, w polu.
II
Raz się wybrał na wakacje -
zaraz pociąg szybko ruszy,
a w wagonie pech – palący,
zmienić miejsce Dinek musi.
Ref.
Ten zielony Dinek, ten zielony Dinek
Nie lubi palaczy, ucieka przed dymem.
Papieros to nasz wróg, zdrowie zabiera.
Nie wolno! To szkodzi! Dość tego palenia!

3. Rozmowa zw. z treścią piosenki:

- O kim mówi piosenka?

- Jak wygląda Dinus i dokąd się wybrał

- Czego nie lubi Dinuś i dlaczego?

- Jak myślicie skąd bierze się dym papierosowy?

- Papieros dymi, bo spala się w nim tytoń, a dym tytoniowy zawiera kilka tys. różnych substancji, wśród nich jest szkodząca zdrowiu nikotyna. Dym z papierosów szkodzi nie tylko temu kto pali, ale także tym, którzy są w tym pomieszczeniu co palący człowiek. Dlatego mamy unikać miejsc zadymionych.

4. Zapoznanie z maskatką programu Dinusiem- omówienie wyglądu - kolorowanie kredkami.

 


CZWARTEK 14.05.2020r.

Jęz. angielski

Hobbies-hobby i zainteresowania link: https://www.youtube.com/watch?v=N1o4oOXLOZc

playing the guitar-granie na gitarze

reading books - czytanie ksiażek

drawing-rysowanie

watching TV- oglądanie telewizji

cooking- gotowanie

singing-śpiewanie

dancing-tańczenie

listening to music-słuchanie muzyki

playing games- granie w gry

swimming-pływanie

hiking- wędrowanie

taking photographs- robienie zdjęć

playing basketball-granie w koszykówke

riding a bike jeżdżenie na rowerze.

1. Zabawa ruchowa „Wysoko – nisko”

Maskotka dla każdego dziecka, nagranie wesołej melodii.

Dzieci biorą do ręki jedną z pluszowych maskotek znajdujących się w domu. Wykonują własne improwizacje taneczne z zabawką w roli partnera. Na przerwę w muzyce, zgodnie z poleceniem wydanym przez rodzica, pokazują swojemu partnerowi, co znajduje się wysoko (wspinają się na palce, wyciągając rękę z maskotką w górę) lub nisko (wykonują przysiad i pokazują np. wzory na dywanie). Zabawę powtarzamy kilka razy.

2. Karta pracy, cz. 4, s. 26.

Określanie, co przedstawiają zdjęcia. Odszukanie w naklejkach zdjęć podobnych krajobrazów

i naklejenie ich obok odpowiednich zdjęć. Rysowanie takiego samego rysunku po

prawej stronie, jaki jest po lewej stronie. Określanie, co znajduje się w rogach rysunków.

3. Zabawa Dokończ zdania.

R. mówi początek zdania, a dzieci je kończą.

Miejscowość, w której mieszkam, to…

Mieszkam przy ulicy…

Mój numer domu to….

Lubię swoją miejscowość, bo…

Moje przedszkole znajduje się w… przy ulicy…

4. Zabawa ruchowa przy muzyce „Dzieci do domu”

https://www.youtube.com/watch?v=ranx-T904iI

Dzieci poruszają się rytmicznie do piosenki. Na przerwę w muzyce dzieci biegną do „swoich domów” ( czyli do ustalonego miejsca w pokoju, który w zabawie jest ich domem). Zabawę powtarzamy kilka razy.

5. Historyjka o podróży Dinusia pociągiem. ( tekst zostanie dodany w załączniku)

Rodzic czyta historyjkę, natomiast dzieci uważnie słuchają i wykonują ilustrację pantomimiczną - wykonują wszystkie niezbędne czynności, ruchy.


PIĄTEK 15.05.2020r

1. „Masaż na dobry humor” – zabawa na powitanie.

Rodzic recytuje wiersz, a dzieci wykonują gesty zgodne z jego treścią:

Żeby było nam wesoło – masujemy swoje czoło.

Raz i dwa, raz i dwa – każdy ładne czoło ma.

Potem oczy, pod oczami i pod nosem, pod wargami.

Język w górę raz i dwa – ładny język każdy ma.

Tu jest głowa, a tu uszy – trzeba swoje uszy ruszyć.

Raz i dwa, raz i dwa – dwoje uszu każdy ma.

Powiedz: mama, tata, lala, i zaśpiewaj: la-la-la-la.

Otwórz buzię, zamknij buzię, pokaż wszystkim oczy duże.

Pogłaszcz główkę ładną swoją i policzki, brodę, czoło.

Poszczyp lekko całą twarz i już dobry humor masz.

2. Karta pracy, cz. 4, s. 27.

Rysowanie szlaczków po śladach, a potem – samodzielnie. Rysowanie po śladach spirali –

dużych i małych

3. „Moja miejscowość” – opowiedz, co widzisz.

Patrząc przez okno swojego domu, wypowiedz się na temat swojej miejscowości: Co ciekawego widzisz, patrząc przez okno? – ułóż poprawnych kilka zdań. (opisz budynki, które widzisz, przyrodę krajobraz)

4. Karta pracy, cz. 4, s. 28.

Czytanie całościowe zdania To mapa Polski. Czytanie samodzielne (6-latki) lub z R. (5-latki)

napisów odszukanych w naklejkach: Wisła, stolica, Bałtyk, Tatry. Naklejanie ich w odpowiednich miejscach na mapie.

Rodzic pyta:

−− Co to jest Bałtyk?

−− Gdzie się znajduje?

−− Jak nazywa się stolica Polski?

Oglądanie godła. Kolorowanie rysunku godła według wzoru.

Kolorowanie flag, żeby wyglądały jak flaga Polski.

5. Zabawa ruchowa mająca na celu utrwalanie prawej i lewej strony ciała

https://www.youtube.com/watch?v=mO03jLcA2XM

6. Quiz podsumowujący dotyczący czystego powietrza wokół nas.

Co należy robić ze śmieciami?

· trzeba je kolekcjonować w piwnicy lub na strychu

· trzeba je spalić w ogniskach i piecach żeby nie było ich widać

· trzeba je segregować w odpowiednio oznaczonych pojemnikach

Ja dbać o czyste powietrze?

· nie wolno palić w piecu złego węgla, bo zawiera on dużo zanieczyszczeń

· nie wolno kaszleć i kichać, żeby nie zanieczyszczać powietrza

· nie wolno sadzić nowych drzew, bo jest ich za dużo i śmiecą liśćmi

Co zanieczyszcza powietrze?

· jazda na rowerze

· dymy wydobywające się z fabryki

· podlewanie kwiatków

Co może mieć zły wpływ na nasze zdrowie?

· przebywanie z osobami, które palą papierosy

· spacery do lasu

· poranna gimnastyka