Logo akcji

Oczyszczacz powietrza został przekazany naszej placówce przez Marszałka Województwa Małopolskiego w ramach realizacji projektu zintegrowanego LIFE pn. "Wdrażanie Programu Ochrony powietrza dla województwa małopolskiego- Małopolska w zdrowej atmosferze" współfinansowanego ze środków Programu LIFE Unii Europejskiej.

facebook

Statystyki

Użytkowników : 16
Artykułów : 108
Odsłon : 85762

Rekomendacje

Zadania 30.03. - 03.04. PDF Drukuj Email
Grupa 5 - Jagódki - Zadania
Wpisany przez Katarzyna Miętus, Małgorzta Granat, Dominika Świst, Agnieszka Bysiek   

Tematyka tygodnia „ Marcowa pogoda” ( 30.03- 03.04)


Poniedziałek 30.03.20

- Karta pracy, cz. 3, s. 44. Oglądanie zdjęć przedstawiających pogodę, jaka może być w marcu. Nazywanie elementów pogody. Rysowanie po śladach rysunków. Czytanie z rodzicem (lub samodzielnie) nazw.

- Zabawy rytmiczne „ W marcu jak w garncu” https://youtu.be/aHP4c32S6tc

1. Słuchanie opowiadania Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby – W marcu jak w garncu. Książka (s. 52–53) dla dziecka.

„W marcu jak w garncu” mawiamy, kiedy chcemy powiedzieć, że trudno przewidzieć marcową pogodę. Jest bardzo zmienna. To pada śnieg, to deszcz, to słońce grzeje radośnie, to znowu kulki gradu lecą z nieba na zadarte głowy przechodniów. Kto tę pogodę tak wymieszał?

– zapytacie. W bajce znajdziecie odpowiedź.

Dawno, dawno temu żył sobie król, który miał cztery córki: Wiosnę, Lato, Jesień, Zimę. Każda posiadała dar sprowadzania innej pogody. Wiosna rozgrzewała ziemię ciepłym wiatrem,

Lato promieniało słońcem, Jesień moczyła deszczem, a Zima sypała śniegiem garściami. Siostry mieszkały wraz z ojcem, królem, w Pałacu Czterech Pór Roku. Zajmowały odległe skrzydła budynku i unikały się wzajemnie, ponieważ nie przepadały za sobą. Ogromnie się różniły. Na domiar złego wszystkie miały to samo marzenie: każda pragnęła objąć tron po ojcu, królu, i władać pogodą na Ziemi. Niestety, tron był tylko jeden.

Gdy król się zestarzał i śmierć zabrała go do krainy umarłych, między siostrami rozgorzał spór. To jedna, to druga zasiadała na tronie, ale żadna długo na nim nie pozostała. Wraz ze zmianą władczyni zmieniała się również pogoda. Wiało, grzmiało, zamarzało i rozmarzało – wszystko prawie równocześnie. To było nie do zniesienia. Cierpiały rośliny i cierpiały zwierzęta. Najstarszy z niedźwiedzi udał się do leśnego zamczyska braci miesięcy i poprosił ich o pomoc.

– Między królewnami trwa walka o tron. Zniszczą całą planetę, jeśli ich nie powstrzymacie – rzekł z troską.

Miesiące obiecały porozmawiać z kłótliwymi pannami i przerwać niszczący spór. Po wielu dniach trudnych rozmów udało się doprowadzić do podpisania rozejmu. Siostry zgodziły się na równy podział władzy. Będą zasiadać na tronie w kolejności: Wiosna, Lato, Jesień, Zima, a gdy minie rok, znowu Wiosna obejmie władzę nad pogodą, by po trzech miesiącach oddać ją Latu.

Wydawało się, że siostry są zadowolone z rozejmu. Każda dostała swój czas królowania. Wiosna

objęła panowanie jako pierwsza i w czerwcu ustąpiła miejsca Latu, to zaś we wrześniu oddało władzę Jesieni. W grudniu zapanowała Zima, która w marcu powinna oddać tron Wiośnie. Niestety, nie oddała. Wiosna zapukała do sali tronowej troszkę za wcześnie, co bardzo Zimę rozgniewało. Wypuściła z uwięzi najmroźniejsze wiatry, aby przepędziły siostrę spod drzwi. Przemarznięta Wiosna zadrżała z oburzenia i oblała Zimę deszczem. Kłótnia sióstr nie miała końca.

– Trzeba je pogodzić – zdecydowały miesiące i wyznaczyły brata Marca na negocjatora. Nie był to najlepszy wybór, ponieważ Marzec należał do wyjątkowo niezdecydowanych miesięcy.

Kiedy stanął między siostrami i zaproponował rozejm, Zima popatrzyła na niego z ukosa.

– Dobrze. Pod warunkiem że w marcu królować będzie ta z nas, którą bardziej lubisz – powiedziała

przebiegle, gdyż uważała, że jest najpiękniejsza, więc nie można jej nie lubić.

Marzec się speszył. – Ja? Chyba... nie wiem... obie lubię? – bąknął zbity z tropu.

– Namyśl się, byle szybko! – rzekła zniecierpliwiona Zima, której zrobiło się trochę za gorąco

w towarzystwie Wiosny.

Strapiony Marzec westchnął. – Tak, tak, już myślę. Hm... ha... hm...

– No?... – Zima przeszyła go chłodnym wzrokiem.

– I co? – ponaglała go także Wiosna.

– Ha... hm...

– Dopóki nie zdecydujesz, w marcu będzie jak w tym garncu! – Zima wskazała gar wiszący

nad ogniskiem na pałacowym dziedzińcu. Coś w nim bulgotało, mruczało, syczało i kipiało.

Marzec rozłożył ręce. – Nie umiem tak szybko zdecydować. Dajcie mi więcej czasu – poprosił

i pogrążył się w zadumie.

Czas mija, Marzec posiwiał, wyłysiał i zapuścił dłuuugie wąsy, jednak wciąż nie dokonał wyboru.

•• Rozmowa na temat opowiadania.

−− Jakie imiona miały córki króla?

−− Jaki dar miała Wiosna, jaki Lato, Jesień, Zima?

−− Co robiły siostry po śmierci ojca?

−− Czy Zima i Wiosna przestrzegały rozejmu?

−− Kto miał je pogodzić? Czy Marcowi się to udało?

•• Ćwiczenia z tekstem. Książka (s. 52–53)

( 5- latki) Dzieci słuchają tekstu czytanego przez rodzica

( 6- latki) Dzieci czytają głośno teksty znajdujące się pod ilustracjami do opowiadania.

2. Gimnastyka przy muzyce https://youtu.be/9rfdFGvCxkw ok. 20 min

- Karta pracy, cz. 3, s. 45.

Oglądanie zdjęcia. Odszukiwanie brakujących fragmentów zdjęcia na dole karty. Rysowanie

w białych polach symboli ( kropelek) umieszczonych nad tymi fragmentami.

 


Wtorek 31.03.20

1. Oglądanie krótkich filmików

https://youtu.be/lbBbi_ds4eU film o pogodzie w rożnych porach roku

https://youtu.be/PVGjzJYrMdM jak powstają chmury

Dzielenie się wiadomościami z filmików.

•• Rozmowa na temat aktualnej pogody.

−− Czy dzisiaj jest ciepło?

−− Czy niebo jest zachmurzone?

−− Czy pada deszcz (śnieg)?

−− Czy wiatr jest silny, czy słaby?

Określając pogodę, zwracamy uwagę na takie czynniki, jak: temperatura, zachmurzenie,

opady, siła wiatru.

•• Symboliczne oznaczenie elementów pogody.

Wymienianie elementów pogody (słońce, słońce za chmurką, chmurkę, deszcz, śnieg, pochylone drzewa – wiatr, tęcza, burza)

•• Karty pracy, cz. 3, s. 48–49.

Oglądanie kalendarza pogody wykonanego przez Adę, Olka i ich rodziców. Nazywanie elementów

pogody występujących w każdym dniu. Uzupełnianie kalendarza pogody przez cały tydzień – rysowanie odpowiednich elementów pogody.

Oglądanie obrazków. Nazywanie elementów pogody. Dorysowywanie elementów pogody według wzoru (rytmu) z poprzedniej karty.

2. Zabawy ruchowe przy muzyce

https://youtu.be/FZ3pj_ZkldQ

 


Środa 01.04.20

I. Język angielski

piosenka o myciu ząbków. Dzieci uczą się słówek. Powtarzają naśladując ruchy mycia ząbków w podany sposób także powtarzają wyrazy i udają mycie ząbków.

Link: https://www.youtube.com/watch?v=wCio_xVlgQ0

Brush your teeth-szczotkuj zęby

up- w górę  down- w dół

round and round- robiąc kółeczka szczotką

from left to right- od lewej do prawej strony

in the morning and night- rano i wieczorem    before you go to bed - zanim pójdziesz spać

keep them white- by utrzymać je białe

smile is bright- by uśmiech był jasny

it is so much fun-to tyle zabawy

open wide - z buzią otwartą/ from side to side- od jednej do drugiej strony.

piosenka- alfabet- dzieci powtarzają poznane literki. link : https://www.youtube.com/watch?v=vD98OvvDNEs

II.

https://youtu.be/Lv-1s65cgJM utrwalenie figur geometrycznych

karta pracy cz.3 s 50

Dzieci układają na podłodze podane przez rodziców figury geometryczne ze wstążki, sznurka lub skakanki.

W wyprawkach plastycznych jest karta TANGRAM z figurami do wypychania.

Z figur tych dziecko może sobie układać różne wzory a tym samym ćwiczyć wyobraźnię.

https://youtu.be/LNouuY9zrKQ zabawy ruchowe

Praca z kartą cz. 3 s. 46, 47

 


Czwartek 02.04.20

I. Język angielski

Five little ducks"  piosenka pięć małych kaczek.  link: https://www.youtube.com/watch?v=pZw9veQ76fo&feature=youtu.be dzieci liczą do pięciu poznając historię o pięciu małych kaczkach. Dzieci poznają nowe słowa obserwując historyjkę.

Went out one day- pewnego dnia odeszły

over the hill- za wzgórze

far away-daleko

only-jedynie

came back-wróciło.

non of the five little ducks- żadna z pięciu kaczuszek nie wróciło.

Sad mother duck-smutna mama kaczka.

And all of the five ducks came back- i wszystkie pięć kaczuszek wróciło.

II.

1. Wykonanie pracy plastycznej Deszczowa chmurka.

Dla każdego dziecka: wyprawka, karta 2, klej, nożyczki, cienki sznurek lub grube nici.

• Wypychanie z karty wszystkich elementów i składanie ich wzdłuż linii przerywanych.

• Przyklejanie sznurka o dowolnej długości w zaznaczonym miejscu na chmurce.

• Sklejanie obu części chmurki według instrukcji.

• Przyklejanie na sznurku wyciętych kropli deszczu (według instrukcji).

Zabawy muzyczno- ruchowe

https://youtu.be/LNouuY9zrKQ

 


Piątek 03.04.20

•• Ćwiczenia oddechoweDelikatny wiatr i mocny wiatr.

Dmuchanie na kuleczki uformowane z papieru.

Lekki wiatr – delikatne wydmuchiwanie powietrza na kulki.

Silny wiatr – silne wydmuchiwanie powietrza.

Zabawa muzyczna https://youtu.be/FZ3pj_ZkldQ

II.

1. Odkrywanie litery u: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.

•• Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 34–37.

5- latki Opisywanie, co przedstawia obrazek.

• Określanie pierwszych głosek w słowie ule

i nazwach rysunków.

• Rysowanie po śladach rysunków.

• Zaznaczanie liter u, U w wyrazach.

- Chętne dzieci mogą pisać literki

6 -latki

• Opisywanie, co przedstawia obrazek.

−Co robi rodzina Ady?

−Co jedzą?

- Co znajduje się za oknem?

• Określanie pierwszych głosek w słowie ule i nazwach rysunków.

Poznanie obrazu litery u, U drukowanej i pisanej – omawiają do czego są podobne

••Wyodrębnianie wyrazu podstawowego – ule.

Dzieci dzielą słowo ule na sylaby i na głoski.

Liczą, ile jest sylab, a ile głosek w słowie ule.

Następnie wymieniają inne słowa: rozpoczynające

się głoską u (umywalka, ulewa, ucho…) i mające głoskę u w środku (kubek, mur, buda…).

Dzieci głośno wymieniają głoski w słowach: ule, Ula. Określają rodzaj głoski u, wymawiając ją:

długo: uuuuuuuuu…

krótko: u, u, u, u, u…

Głoska u jest samogłoską i oznaczamy ją na czerwono.

• Dzielenie nazw zdjęć na głoski i zaznaczenie na czerwono okienka – miejsca występowania

głoski u.

Zaznaczanie na czerwono litery u, U w wyrazach.

• Czytanie sylab, wyrazów, tekstu.

Str. 36

• Określanie, co dzieje się na obrazku.

• Czytanie tekstu i dopowiadanie słów.

Rozwiązywanie rebusów.

Łączenie sylab, odczytywanie powstałych wyrazów.

2. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych

https://www.youtube.com/watch?v=xx03qQvzbHs

• Wodzenie palcem po literze u – małej i wielkiej, pisanej. Pisanie liter u, U po śladach, a potem – samodzielnie. „Litery i liczby cz. 2 s. 37

Religia

Temat: Pan Jezus umiera na krzyżu z miłości do nas.

Jest taki jeden dzień w roku, w którym szczególnie dziękujemy Panu Jezusowi za

Jego mękę i śmierć. Ten dzień to Wielki Piątek.

Pan Jezus dźwigał ciężki krzyż i umarł na nim dlatego, że bardzo nas kocha.

W czasie „drogi krzyżowej” chcemy Mu za tę miłość dziękować.

Pan Jezus niósł krzyż na wysoką górę. Ma ona różne nazwy: Kalwaria, Góra Czaszki

albo Golgota. Gdy doszedł na miejsce, pozwolił się przybić do krzyża. Było to w

piątek, w południe.

R: pokazuje zegar z godziną 15, wyjaśniając, że to godzina Jego śmierci.

Gdy Pan Jezus skonał na krzyżu za grzechy ludzi, słońce przygasło i zatrzęsła się

ziemia. Był to najważniejszy moment dla ludzi na całym świecie: mogą się teraz

stawać dziećmi i przyjaciółmi Boga. Działo się to w piątek. Pamiątką męki i śmierci

Pana Jezusa jest dla nas właśnie ten dzień. Nazywamy go odtąd Wielkim Piątkiem.

W tym dniu wszyscy, którzy wierzą w Pana Jezusa i kochają Go, przychodzą do

kościoła. Klękają przed krzyżem, całując go z wielką miłością i czcią. W ten sposób

chcą powiedzieć Panu Jezusowi, jak bardzo Mu dziękują za Jego miłość.

Rodzic: powtarza przekazaną treść:

– Jak nazywa się góra, na której Pan Jezus umierał na krzyżu?

– Jak nazywa się dzień, w którym ukrzyżowano Pana Jezusa?

– Co przypominamy sobie w Wielki Piątek?

– Dlaczego ten dzień nazywa się „wielkim”?

– Dlaczego Pan Jezus sam chciał za nas cierpieć i umierać?

– Co zrobimy w Wielki Piątek?

Gdy patrzymy na krzyż, nasze serce wypełnia smutek. Ale odczuwamy też radość,

bo krzyż Pana Jezusa dał początek największemu zwycięstwu. Pan Jezus po

trzech dniach powstał z grobu i już więcej nie umiera, lecz żyje wśród nas

Popatrzmy w ciszy na krzyż, który nam przypomina o Panu Jezusie. Podziękujmy

Mu za wszystko, przez co okazał nam tak wielką miłość.

R: dziękczynna modlitwa spontaniczna:

– Za to, że umarłeś dla nas na krzyżu...

Dzieci: Dziękujemy Ci, Panie Jezu.

– Za to, że oddałeś za nas swoje życie...

– Za to, że nas kochasz... (itp.)

Krzyż należy całować go z wielkim szacunkiem, czcią i miłością. W ten sposób okażemy Panu Jezusowi najpiękniej, jak potrafimy, naszą miłość, cześć i uwielbienie.

Piosenka TA KREW